wtorek, 15 lipca 2014

PASTA ZE ŚWIEŻEGO BOBU plus POMYSŁ NA RISOTTO I SAŁATKĘ Z PROSEM





Na targu niemalże każdy stragan kusi teraz różnorodnością świeżych, sezonowych warzyw i owoców. Mamy już chyba szczyt letniego dobrodziejstwa, który potrwa około dwóch miesięcy. Cieszmy się zatem wszystkim, co świeże i przyciąga nasze oczy. Delektujmy się kolorami i zapachami, rozkoszujmy zarówno pojedynczymi smakami jak i kombinacją wielu... puśćmy wodze kreatywności!

A na dziś propozycja iście sezonowa - BÓB.

Bób jest strąkiem, w którym dojrzewają nasiona (owoce?) bogate w białko. To roślina pnąca, podobnie jak wiele innych fasolek. Dorodne, pękate strąki bobu obrywa się z jego pnączy. Jak miło pójść do swojego warzywniaka i nazbierać łubiankę takich strąków, aby później usiąć i wyłuskać ich zawartość. Bób po ugotowaniu stanowi sam w sobie doskonałą przekąskę. Jest wspaniałym dodatkiem do letnich sałatek. I można przygotować z niego pożywną, aromatyczną pastę, coś w rodzaju humusu, bądź nawet dip.
Tyle ode mnie.

Zanim pędy bobu owiną się wokół tyczek, wzejść musi taka mała roślinka.


Największa frajda - patrzeć jak wzrasta, dokonać zbioru, przyrządzić potrawę...

Buszując w ogrodzie można spotkać takie cudo: gąsienica Paź Królowej 



Przepastne czeluści internetów, jak mawia Julia, powiedzą ci wszystko o wszystkim, zatem o bobie też:
"Bób (Vicia faba L.) – gatunek jednorocznej rośliny z rodziny bobowatych (Fabaceae Lindl.). Jest uprawiany jako warzywo. Dziko rośnie w północnej Afryce i w Iranie, jest uprawiany w wielu krajach świata."

"Bób jest bogaty m.in. w witaminy z grupy B, izoflawony, roślinne sterole, tiaminę i niacynę. Bób pojawia się na początku lata i podobnie jak inne rośliny strączkowe jest skarbnicą wartości odżywczych. Zawiera dużo białka, błonnika i mało kalorii (100 g to zaledwie 66 kcal i ok. 6 g błonnika, który pomaga chronić błonę śluzową jelita grubego przed działaniem substancji toksycznych). Wykazano również, że zmniejsza poziom cholesterolu we krwi, ponieważ wiąże kwasy żółciowe w jelicie grubym."

Niektórzy zarzucają tej smacznej roślinie powodowanie wzdęć i zaburzeń trawienia. Z pewnością każdy organizm reaguje inaczej. Osobiście problemy trawienne miałam "od zawsze". Teraz bób gotuję i przyrządzam tak, że trawię go bez trudności.

Gotowanie
Opłukany bób, bez soli, wrzątkiem zalewam i gotuję bez przykrycia około 20-25 minut, do miękkości.

Preparowanie
Aby bób (podobnie jak ciecierzyca) był strawniejszy i lepiej przyswajalny, z pewnością dobrze jest go zmiksować i dodać oliwę z oliwek. W zależności od upodobań i preferencji można dodawać różne zioła i przyprawy.

Oto jaki miks, jak zwykle spontanicznie, wykonałam ja:

PASTA Z BOBU
- Bób ugotowany i obrany ze skórek
- Koperek świeży, opłukany, osuszony, posiekany
- Czosnek, posiekany duży ząbek lub dwa
- Oliwa z oliwek z pierwszego tłoczenia
- Kryształki soli różowej himalajskiej
- Kurkuma

Zmiksowane wszystkie składniki, przełożone do słoiczka, przechowywane w lodówce przez kilka dni zachowują świeżość, wzmacniając aromatyczność.
Prościzna!







Miksowałam składniki w różnych proporcjach. Raz wyszła mi rzadsza konsystencja, raz coś na kształt ziemniaczanego puree, innym razem gęsta pasta a'la hummus. Ale za każdym razem było pyszne!

Część do zjedzenia natychmiast. Świetny dodatek do kaszy, do sałatki, do warzyw na parze. Możesz omaścić taką pastą pieczywo, zamiast pasztetem czy twarogiem, o ile takie jadasz.
Część na jutro, pojutrze - gotowe do użycia. I to jest radocha - móc wyjąć z lodówki taką gotową, domowej roboty pastę, kiedy przyjdzie chęć na przekąskę!
Możesz też szybko przygotować proste i pyszne risotto!

RISOTTO Z PASTĄ Z BOBU
- Ugotowany ryż kleisty - najlepiej włoskie arborio lub pełnoziarnisty okrągły
- Pasta z bobu
- Oliwa z oliwek extra virgin
- Koperek
- Opcjonalnie: suszone pomidorki, czerwona słodka papryka, awokado, brokuł bądź na co masz ochotę

Możesz takie risotto zjeść na ciepło ze świeżo ugotowanego ryżu i na przykład brokuła ugotowanego na parze.
Jeżeli został ryż z poprzedniego dnia i masz go w lodówce, to w taki upalny dzień jak dziś wyjmujesz upitraszone wczoraj: ryż i pastę z bobu - mieszasz ze sobą, dodając oliwę, posiekany świeży koperek i JUŻ! Masz danie na zimno!
Urozmaicasz je tym, co masz, na co masz smaka, albo zostawiasz wersję podstawową. I tak będzie smakowicie. Enjoy!


SAŁATKA Z PROSA I ŚWIEŻYCH WARZYW Z PASTĄ Z BOBU
Doskonałą propozycją jest również sałatka z ugotowanej kaszy jaglanej i świeżych warzyw - pomidor, cukinia, papryka, awokado, koper, świeże zioła - do której podaje się pastę z bobu jako sycące, białkowe uzupełnienie.
NA ZDROWIE!






Brak komentarzy:

Prześlij komentarz