Polecany tekst

MOJA KORONA

Na Pełni w Skorpionie zagłębiam się w sobie... 6.05.2020 MOJA KORONA 👑  Moja Korona jest Zielona  Berło moje jest wśród drze...

19 stycznia 2014

DZIEŃ MANTRY GAYATRI

Za oknem wieje wiatr i sypie śnieg. Przyszła piękna, biała zima. Kiedy obudziłam się rano, otworzyłam oczy i zaczęłam intonować Gayatri Mantrę. Wcale nie miałam ochoty wychodzić z ciepłego łóżka. Zawinęłam się w kołdrę, wtuliłam w poduszkę, przymknęłam oczy i ... śpiewałam. Śpiewałam i śpiewałam. Dawno tego nie robiłam, a przecież tak kocham muzykę. Kiedy mieszkałam sama, często śpiewałam mantry i głośno słuchałam ich z płyt. Jednak przez ostatnie półtora roku zdarzało mi się to sporadycznie - nie było sprzyjających warunków. A dzisiaj mantrowanie zadziało się spontanicznie, samo i popłynęło ze mnie czysto, lekko, radośnie, wlewając w ciało i duszę światło i radość właśnie.

Zatem dzielę się tym nastrojem i energią, ogłaszając dzisiejszy dzień DNIEM MANTRY GAYATRI.

Om Bhur Bhuvah Svah
Tat Savitur Varenyam
Bhargo Devasya Dhimahi
Dhiyo Yonah Prachodayat
Om Swaha

Śpiewanie tej mantry z głębi serca, łączy ze Źródłem wszelkiego Istnienia, wypełnia miłością, radością, wdzięcznością, spokojem, harmonią.

Jest to hinduistyczna, starożytna mantra, zapisana w sanskrycie.
Zobaczmy, co na jej temat można dowiedzieć się z Wikipedii:

Zapis w Dewanagari:
ॐ भूर्भुवः स्वः ।
तत् सवितुर्वरेण्यं ।
भर्गो देवस्य धीमहि ।
धियो यो नः प्रचोदयात् ॥
Transliteracja w IAST:
oṃ bhūr bhuvaḥ svaḥ
tat savitur vareṇyaṃ
bhargo devasya dhīmahi
dhiyo yo naḥ pracodayāt

Stanowi ona modlitwę do Sawitara (postaci Boga opiekującej się Słońcem), akcentujące medytację nad jego doskonałym światłem z prośbą o oświecenie intelektu. Istnieje wiele dobrych przekładów znaczenia, które się uzupełniają lub zawierają dodatkowe objasnienia. Jeden z typowych przekładów to:
"Oto Światłość ogarniamy (przenikamy); Cali światłością niebios przeniknięci; Światłem wszystko umacniamy!"

Mantra Gajatrī jest uważana za jedną z najświętszych mantr, czyli różańcowych modlitw hinduizmu. Hinduiści wierzą, że ma moc niweczenia karmy. Jest to praktyka codzienna wszystkich uczniów bramińskich w Indiach, recytowana trzy razy dziennie (sandhya) po 108 razy z użyciem mali (różańca).
Nazwa Gāyatrī ma podwójne znaczenie, raz jest to miara rytmu mająca 24 sylaby (tutaj 16 plus 8), nie licząc początku przed sylabą Tat, który jest dodatkiem. Dwa, Gāyatrī to Bogini Matka Ziemia, od którego to imienia zresztą pochodzi greckie słowo "Gaia". Bogini Gāyatrī żywi się promieniami wszystkoożywiającego aspektu słonecznego Boga, zwanego Sawitar. Jest też częścią Bogini Słońca Sawitri, czyli umiłowaną przez solarne Bóstwo. W potocznym rozumieniu jest to zasadnicza dla tradycji hinduistycznych modlitwa o światło, zrozumienie i wyzwolenie. Hinduscy guru (mistrzowie) uważają wręcz, że ktoś kto nie praktykuje Gāyatrī Mantry nie może być wyzwolony. Nie jest to pogląd odosobniony, a doktrynalne spory z buddystami dotyczą także konieczności praktykowania tej mantry dla wyzwolenia. Nawiązując do miary rytmu 24 sylab, zasada ta może dotyczyć praktykowania wszystkich mantr Rygwedy o takim metrum.

Tyle Wikipedia.
Osobiście nie wyznaję żadnej religii, natomiast chętnie czerpię z różnych systemów filozoficznych bądź religijnych to, co czuję jako odpowiednie i dobre na ten moment. Najważniejsza jest Intencja.

Zetknęłam się z wieloma wersjami wykonania Mantry GAYATRI.
Poniższa jest bardzo radosna, energetyczna, pobudzająca. Doskonała na rozpoczęcie dnia. I z nią właśnie rozpoczęłam dzisiejszy:



Bardzo lubię słuchać mantr w wykonaniu DEVY PREMAL.
Dzisiaj wybrałam dwie wersje GAYATRI Mantry, pierwsza w koncertowym wykonaniu Devy, Mittena i Manose, który przepięknie gra na flecie:



Druga z płyty THE ESSENCE:




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Wasze ulubione

Archiwum Bloga