piątek, 11 października 2013

ŚNIADANIA warszawskie – SURÓWKI i SAŁATY



SURÓWKA Z KAPUSTY PEKIŃSKIEJ I MARCHEWKI


Na drugie śniadanie przygotowałam dziś smakowitą i prostą surówkę.

3 liście kapusty pekińskiej dokładnie opłukałam, odsączyłam i drobno posiekałam w cienkie paseczki;
2 marchewki umyte, obrane starłam na tarce, na drobnych i nieco większych oczkach;
Warzywa dobrze wymieszałam w salaterce, dodając  sok z cytryny, olej zimnotłoczony z lnianki, trochę soli ziołowej, posiekaną natkę pietruszki oraz prażone nasiona sezamu (niełuszczonego). Sezam nadaje wspaniały smak, aromat i jest doskonałym źródłem łatwo przyswajalnego wapnia.

Dwie uwagi:
- surówkę dobrze jest przygotować ok. 30 minut przed spożyciem, aby warzywa puściły sok i się „przegryzły”;
- wszystkie składniki najlepiej stosować z upraw ekologicznych, a już zwłaszcza warzywa korzeniowe, takie jak marchewka, które mocno ciągną z ziemi zanieczyszczenia i chemiczne nawozy.



SURÓWKA Z BIAŁEJ RZODKWI, Z MARYNOWANYM TOFU


Również prosta i szybka w przygotowaniu. Oczywiście można zrobić bez tofu, a dodać na przykład prażone nasiona słonecznika.

Korzeń białej rzodkwi po obraniu starłam na tarce. Wymieszałam z sokiem z cytryny i oliwą extra virgin.
Czerwoną słodką paprykę pokroiłam w cienkie paseczki,
zieloną pietruszkę posiekałam i dodałam do surówki.
Na wierzch wyłożyłam kawałki marynowanego tofu.

Doskonała sama w sobie, można ją również smakować z kaszą lub ryżem.






SAŁATA Z ORZECHAMI I CZARNUSZKĄ


Uwielbiam rukolę i włoskie orzechy, więc dość często goszczą na moim stole.
Rukola świetnie komponuje się z pomidorami, makaronem i sałatami.
Oto propozycja jednej z kombinacji składników na smakowitą sałatkę:

- świeża, opłukana i osuszona rukola
- sałata masłowa lub lodowa, umyta i porwana
- pomidory dowolnie pokrojone
- biała papryka pokrojona w paski
- zielone oliwki, pokrojone lub w całości
- orzechy włoskie, sparzone i namoczone wcześniej
- trochę makaronu kukurydzianego świderki, który być może został z poprzedniego dnia.

Wszystkie składniki mieszamy w salaterce, dodając sok świeżo wyciśnięty z cytryny, oliwę extra virgin oraz nasiona czarnuszki.  Można dodać odrobinę soli.
Smacznego!


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz